Du kan nå oss på flere måter

Ring 225 66 700, trykk på chat-ikonet eller skriv en melding for å få kontakt med en av våre rådgivere. Vi kan bidra til problemløsning og mestring.

Åpningstider:

Mandag, tirsdag, onsdag, fredag: 

09.00 - 15.00

Torsdag:
09.00 - 18.00

Du kan  også henvende deg til oss via

"Husregler" på arbeidsplassen.

Hvordan skal vi få til god kommunikasjon på arbeidsplassen? Det er arbeidsplasser som sliter med arbeidsmiljøet, og dårlig kommunikasjon kan være en av årsakene.

Skal man få til god  trivsel på en arbeidsplass er det viktig å fokusere på god kommunikasjon. Noen velger å lage seg "husregler" for dette. Både ledere og tillitsvalgte er opptatt av  å skape et godt arbeidsmiljø og da kan enkle kjøreregler på arbeidsplassen være en god løsning.

I forhold til trivsel og et godt arbeidsmiljø skjønner alle på en arbeidsplass at kommunikasjon er et sentralt element. Spesielt er den kommunikasjonen som skjer mellom ansatt og nærmeste overordnet av stor betydning for trivselen, men forholdet mellom de andre ansatte er like viktig. Hvordan snakker vi til hverandre, eller snakker vi bare om hverandre?

En leder eller ansatt som ikke er bevisst sin rolle i kommunikasjonen på arbeidsplassen, kan gjøre stor skade. Trøsten er at ferdigheter i kommunikasjon og sosial intelligens kan trenes opp. Slik trening er helt sentralt for god lederopplæring og bedriftens ledelse sitter med dette ansvaret. Men alle ansatte har et ansvar for arbeidsmiljøet og det er ikke lov på en arbeidsplass og si eller gjøre noe som er ødeleggende for et arbeidsmiljø. 

Enkle regler som å hilse på hverandre om morgenen, ta opp ting med den det gjelder og ikke "slarve" med andre er små men effektive regler. Andre regler kan være:

  • At kommunikasjon må bygge på gjensidig respekt og tillit, og at vi har et oppriktig ønske om å forstå hverandre.
  • At vi forsøker aktivt å finne ut om den vi snakker med har skjønt oss riktig.
  • Når vi argumenterer for våre synspunkter forsøker vi å få fram hvilke fakta vi bygger på.
  • At det er OK å være uenige, men det er ikke OK å demonstrere uenighet ved hjelp av tegn på forakt eller respektløshet, så som spydigheter, himling med øynene, latter eller andre uhøflige fakter.
  • At vi setter pris på og hilser hverandre når vi kommer og går, selv om vi har det travelt.
  • At vi snakker TIL hverandre, ikke OM hverandre.

Det finnes 10 regler for god kommunikasjon du kan lese om her....

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.