Du kan nå oss på flere måter

Ring 225 66 700, trykk på chat-ikonet eller skriv en melding for å få kontakt med en av våre rådgivere. Vi kan bidra til problemløsning og mestring.

Åpningstider:

Mandag, tirsdag, onsdag, fredag: 

09.00 - 15.00

Torsdag:
09.00 - 18.00

Du kan  også henvende deg til oss via

Slik er våre arbeidsdager

Ill. Colourbox

«Telefonen ringer. Det er en kvinne i den andre enden. Hun forteller at hun er sykmeldt på grunn av et anstrengt forhold til lederen sin. Hun er ikke alene.»

Hver eneste dag snakker vi i Arbeidslivstelefonen med mellom fem og ti mennesker som har problemer eller spørsmål i forbindelse med arbeid. Rundt 40 prosent av samtalene handler om vansker eller konflikter på arbeidsplassen ofte kombinert med helseproblematikk. Resten er generelle spørsmål om lovverk eller om lønn og om muligheter til å komme seg i arbeid.

De som har vansker i forhold til kollegaer eller leder beskriver ofte en arbeidssituasjon preget av usikkerhet og dårlig kommunikasjon og i de verste tilfellene utilbørlig atferd og mobbing. Mange har allerede vært i kontakt med hjelpeapparatet. Andre står i et veikryss i livet der løsningen kanskje handler om et Nav-opplegg, om en sykmelding eller om å komme seg over i en ny jobb. Mange er ikke organiserte og har ikke en tillitsvalgt å spørre til råds, andre opplever at det er en terskel å ta kontakt med tillitsvalgt, verneombud eller andre.

Sykemelding er ingen løsning
Når folk sliter på jobben, går det ut over helsen både fysisk og psykisk og et sykefravær kan være uunngåelig. Vår erfaring på Arbeidslivstelefonen er at ingen ser på dette som en løsning. De ønsker seg tilbake i jobben sin eller til en annen jobb der forholdene er annerledes. Mange har mistet troen på seg selv og på det de er gode på. Da gjør det ekstra vanskelig både å skrive jobbsøknad og overbevise i et jobbintervju..

Nettet løser ikke alt
Mange av våre innringere har søkt etter løsninger på nettet eller til offentlige instanser før de kontakter Arbeidslivstelefonen. Men tusenvis av gode nettsider en ingen garanti for å finne frem til akkurat det som gjelder. Og nettsider svarer heller ikke på hvordan du skal gå videre i en sak. Det er altså et behov for å kunne samtale om situasjonen og muligheter fremover med en person som kjenner til jobbregelverk og problemstillinger som kommunikasjon, etikk, arbeidsmiljø og mer. Det er her Arbeidslivstelefonen kommer inn.

Hvordan kan vi hjelpe – vi som bare har telefonen og stemmene våre til rådighet?
Arbeidslivstelefonen ble opprettet i 2002 som et samarbeid mellom Mental Helse og Arbeidstilsynet. Tjenesten er et lavterskeltilbud for mennesker med psykososiale utfordringer i arbeidslivet eller med juridiske eller arbeidsrettslige problemstillinger.
Vi bruker den tiden som trengs og vi er åpne for å la samtalen være innom flere temaer. Varigheten kan være fra noen minutter til en time avhengig av om innringer etterspør faktakunnskap eller ønsker å ta opp en vanskelig situasjon på arbeidsplassen. Samtalen handler om å finne ut hva som har skjedd og hvilke grep som kan tas for å få til en løsning.

I samtalen med kvinnen øverst i artikkelen fortalte hun at sjefen pleide å kritisere henne åpenlyst og kontrollere alt hun gjorde. «Jeg sover dårlig og har helt mistet troen på meg selv». Hun var blitt kalt inn til møte med sjefen og grudde seg. «Må jeg møte og hvordan kan jeg forberede meg» var spørsmål hun hadde. Hun lurte også på om hun kunne ta med seg noen i møtet. Underveis i samtalen kom vi inn på dette samt at hun fikk tips til hvordan bidra til et konstruktivt med leder. Vi snakket også om hvordan hun aktivt kunne bevisstgjøre seg selv på det hun er god på. Det gir styrke. Hun takket så mye for hjelpen hun hadde fått.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.